Krāslavas pamatskolā plāno veidot animācijas par fizikas tēmām
Ar uzsaukumu "Mūsdienīgs skolotājs iesaista, aizrauj, ieinteresē" uzņēmums Samsung Electronics Baltics ir izsludinājis pieteikšanos vērienīgai digitālo prasmju mācību programmai skolotājiem Samsung Skola nākotnei.Uzņēmums to īsteno partnerībā ar Iespējamo misiju, un tās treneru vadībā 120 skolu direktoriem un skolotājiem būs iespēja 5 mēnešus bez maksas apgūt prasmes, kā veidot un mācībās izmantot sociālos medijus, blogus, infografikas, foto, video un animācijas. Noslēgumā skolu komandas sacentīsies par 10 000 eiro tehnoloģijām savai skolai. Pieteikties programmai vēl var līdz 25.novembrim. (www.skolanakotnei.lv).
Krāslavas pamatskolas fizikas skolotājs Gunārs Japiņš, kurš piedalījās šo mācību pilotprojektā - digitālo prasmju nometnē Valmierā, ir pārliecināts - ja skolēns vairāku stundu garumā filmē video par ātruma bremzēšanas ceļu, tad pastāvošo likumsakarību iegaumē ļoti labi. Sarunā skaidrojām, kā jauniegūtās prasmes un mūsdienu tehnoloģijas palīdz skolēniem sarežģīto fiziku apgūt ar interesi.
Gunārs Japiņš Krāslavas pamatskolā māca fiziku un ir pārliecināts – ja skolēns vairāku stundu garumā filmē video par ātruma bremzēšanas ceļu, tad pastāvošo likumsakarību iegaumē ļoti labi. Japiņš ir iesaistījies jaunā skolotāju digitālās mācības programmā "Samsung Skola nākotnei", atbalstot mūsdienīgas mācību metodes Latvijas skolās.
Kādas bija jūsu digitālās prasmes pirms mācībām augustā?
Datoru skolā lietoju katru dienu un praktiski katru stundu, jo izmantoju dabaszinību projekta izstrādnes fizikā un matemātikā. Skola ir iegādājusies arī izdevniecību izstrādātos interaktīvos diskus matemātikā 7. un 8.klasei, kurus regulāri lietoju uz interaktīvās tāfeles. Bieži meklēju interesantus materiālus internetā, lai atdzīvinātu fizikas stundas. Vispār datoru lietoju kā neatņemamu mācību līdzekli un arī internetu tāpat.
Kā vērtējat savas prasmes tagad?
Tās ir būtiski uzlabojušās, un ir savādāks un daudz plašāks skats uz tām iespējām, ko paver dators, internets un citas mūsdienu tehnoloģijas. Līdz šim es nebiju iedomājies, ka skolotājs un pat skolēni varētu veidot video vai animācijas par kādu konkrētu mācību tēmu. Viennozīmīgi ir skaidrs – ja tu vairāku stundu garumā filmē videofragmentus, lai parādītu, kā ātrums ietekmē bremzēšanas ceļu, tad arī pastāvošo likumsakarību ļoti labi izproti un iegaumē. Būtiski ir arī tas, ka skolēni darbojas ar interesi un aizraušanos.
Kas ir lielākie ieguvumi no nometnes?
Kā lielākos ieguvumus varētu minēt kompetences pieaugumu un redzesloka būtisku paplašināšanos informācijas tehnoloģiju jomā, datorprasmju līmeņa paaugstināšanos un jaunu ideju rašanos. Daudz vairāk uzzināju par sociālo tīklu iespējām saziņai ar skolēniem. Ļoti izzinošas bija speciālistu nodarbības par animāciju un videoklipu veidošanu. Tomēr pašu nometnes dalībnieku darbošanās, pēc manām domām, ir pozitīvais atlikums.
Vai un kādas mācību stundas esat veidojuši šajā laikā, izmantojot digitālos resursus?
Ir doma projektu nedēļas laikā ar skolēniem izveidot video un animācijas par fizikas tēmām. Piemēram, animācijas par elektrodrošību. Savā novadā jau divus gadus organizējam videokonkursu pamatskolēniem Fizika mums apkārt. Skolēni filmē un montē video ar mobilo telefonu. Nometnes iespaidu ietekmē ir jaunas idejas, kā šo konkursa sadaļu izveidot interesantāku. Piemēram, nofilmētos video varētu izvietot Youtube un uzvarētāja noteikšanai izmantot lietotāju balsojumus.
Kāda ir jūsu praktiskā pieredze?
Praktiskā pieredze līdz nometnei bija saistīta ar jau sagatavotu materiālu aprobāciju dabaszinību priekšmetu projekta ietvaros un ar to turpmāku izmantošanu mācību procesā. Pirmās iemaņas mācību videomateriālu veidošanā guvu tieši Samsung nometnes laikā. Ir jūtams, ka trūkst praktiskā darba pieredzes, ko noteikti varētu gūt zinošu profesionāļu vadībā.
Kādi ir rezultāti?
Par konkrētiem rezultātiem runāt ir pāragri. Kā jau iepriekš minēju, ir iecere darboties ar ieinteresētu skolēnu grupu projektu nedēļas laikā. Ja būs labi rezultāti, tad noteikti varēs šos skolēnus izmantot kā palīgus turpmākajā darbībā. Pildot novadā fizikas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja pienākumus, gribu arī novada skolotāju vidū popularizēt dažas nometnē gūtās idejas.
Kā mainījusies sadarbība ar skolēniem?
Skolēni ir ļoti atvērti jauno tehnoloģiju izmantošanai visplašākajā iespēju diapazonā. Viņi ir zinošāki par skolotājiem šajā jomā. Tāpēc ļoti svarīgi ir būt pietiekami drosmīgiem un pieļaut iespēju, ka arī skolēni dažreiz var kaut ko praktisku mums iemācīt.
Ko skolotājs var darīt, ja viņam nav pieejams, piemēram, planšetdators vai interaktīvā tāfele skolā?
Domāju, ka jāmēģina izmantot mobilie telefoni, jo daudziem skolēniem ir mūsdienīgi viedtālruņi ar daudzpusīgām iespējām. Ja klasē ir wi-fi rūteris, tad daudz ko var izdomāt skolēniem interesantu un vienlaicīgi ar mācību priekšmetu saistītu. Katrā skolā ir fotoaparāts vai videokamera. Arī šīs ierīces mūsdienās paver plašas izmantošanas iespējas, kaut vai animāciju un videosižetu veidošanā.
Vai piedalīsieties vēl kādās digitālās mācībās?
Noteikti. Nedēļa, ko pavadījām Samsung nometnē Valmierā, pagāja ļoti ātri un bija piesātināta ar interesantu saturu. Jūtu nepieciešamību dažas tēmas apgūt pamatīgāk. Skolotājiem iesaku noteikti piedalīties, nebaidoties no tā, ka pašvērtējums šajā jomā nav augsts. Tikai nepārtraukti mācoties un ejot vienā solī ar mūsu skolēniem tehnoloģiju izmantošanā, skolotāji spēs aizraut savus audzēkņus, padarot stundas daudz saistošākas.
Jaunajai mācību programmai Samsung Skola nākotnei var pieteikties ikviena vispārizglītojoša Latvijas skola (četri cilvēki: trīs skolotāji un skolas direktors). Skolas direktoram būs jāpiedalās tikai pirmajā apmācību dienā. Nodarbības "Samsung Skola nākotnei" notiks vienu reizi mēnesī. Pieteikuma anketa ir pieejama mājaslapā www.skolanakotnei.lv, un tā jānosūta organizatoriem līdz 25.novembrim. Uz sarakstu