Degvielas cenas turpina pārsteigt

Ne tikai visā Latvijā, bet arī visā Eiropā privātpersonas un uzņēmēji satraucas par degvielas cenu augstajām cenām. Tie, kuri domā, ka viņus degvielas cenu kāpums neskar, jo ikdienā nepārvietojas ar privāto transportu, maldās. Patiesībā degvielas cenu kāpums ietekmē un turpinās ietekmēt ikvienu no mums, jo degvielas cenu kāpumu mēs redzam ne tikai degvielas uzpildes stacijās, bet arī veikalu plauktos un pakalpojumu cenās. Nevienu vairs nemāc šaubas par to, ka šajā ziemā viss kļūs dārgāks un mums nāksies pārskatīt savus ikdienas paradumus un tēriņus, jo patēriņa cenu kāpums šobrīd ir straujāks nekā vidējais darba algas pieaugums valstī.

Katrā Eiropas valstī tiek izstrādāta sava politika, kā mazināt degvielas cenu kāpumu, viena valsts izvēlas samazināt akcīzes nodokli degvielai, cita pievienotās vērtības nodokli, bet Latvijas valdība ir lēmusi atcelt noteikumus, kas paredz, ka degvielai vasaras periodā ir obligāti jāpievieno biopiejaukums. Šī ideja gan tika un tiek plaši kritizēta, jo degvielas tirgotāji vērš uzmanību uz to, ka līgumi par biopiejaukuma iegādi ir noslēgti un tos lauzt nav iespējams, tādēļ teorētiski ir iespējams ietaupīt uz biopiejaukuma iegādes izmaksām, bet realitātē uzņēmumiem nav iespējas lauzt līgumus un biopiejaukums tāpat tiks iegādāts un pievienots degvielai. Tā kā pēdējā laikā ir pieaugusi iedzīvotāju interese par to, kādi ir degvielas cenu veidojošie faktori, šajā rakstā apskatīsim, kas tad veido degvielas cenu, kuru mēs redzam degvielas uzpildes stacijās, un skaidrosim, vai tiešām nodokļu samazināšana nespētu uz laiku mazināt degvielas cenas un pozitīvi ietekmēt Latvijas iedzīvotāju finansiālo situāciju?

Faktori, kas ietekmē degvielas cenu
Šobrīd liela daļa Latvijas iedzīvotāju izmanto iespēju doties atvaļinājumā ārpus valsts. Līdz ar iespēju brīvi pārvietoties pa visu Eiropu ikvienam ir iespējams salīdzināt, kādas ir degvielas cenas  visā Eiropā, un salīdzināt tās ar cenām Latvijas degvielas uzpildes stacijās. Vasaras sākumā daudzi ceļotāji pauda neizpratni, kādēļ, piemēram, Polijā degvielas cena ir krietni zemāka nekā Latvijā. Degvielas cenu veido degvielas iepirkuma cena, valsts nodevas un nodokļi, kā arī degvielas mazumtirgotāja izmaksas. Latvijā degvielas iepirkuma cena veido aptuveni 45% no degvielas gala cenas, nodokļi un nodevas – 48,5%, bet mazumtirgotāja peļņas daļa – salīdzinoši mazāko degvielas gala cenas daļu. Ir jāsaprot, ka sociālekonomiskie un politiskie faktori pasaulē ir tikai viens no daudzajiem faktoriem, kas ietekmē degvielas cenu, bet ne mazāk būtisks faktors ir katras valsts izvēlēta nodokļu politika. Katrā valstī nodokļu apmērs degvielai atšķiras, tādēļ var izveidoties situācija, ka divās kaimiņos esošās valstīs degvielas cenas var ievērojami atšķirties. Ja salīdzinām akcīzes nodokļa likmes Baltijas valstīs un Polijā, ir jāsecina, ka Latvijā ir augstākā akcīzes nodokļa likme. Šī iemesla dēļ mēs par degvielu maksājam vairāk nekā mūsu kaimiņi. Lai arī valdība turpina apgalvot, ka PVN un akcīzes nodokļa likmes samazināšana nespēs būtiski ietekmēt degvielas cenu, tomēr Polijas pieredze parāda, ka akcīzes likmes samazināšana sniedz būtisku degvielas cenas samazinājumu galapatērētājam.

 


Biokomponenti sadārdzina degvielu aptuveni tikai par 10%, un atteikšanās no biopiejaukuma pievienošanas šobrīd ir aktuāli ne tikai degvielas cenas samazināšanas dēļ, bet arī tāpēc, lai neceltu tā jau augstās pārtikas cenas. Biopiejaukums tiek ražots no augu valsts produktiem, un tieši Ukraina ir nozīmīgs šo kultūraugu ražotājs, tādēļ šobrīd svarīgāk ir kultūraugus izmantot pārtikas vajadzībām, nekā ražot biopiejaukumu degvielai.

Svarīgs ir katrs cents
Skeptiķi turpina apgalvot, ka pāris centu samazinājums nedos vēlamo rezultātu un nespēs mazināt inflāciju un uzlabot ekonomisko situāciju. Uzņēmumos, kur degviela tiek izmantota ražošanas procesa nodrošināšanai un ik mēnesi tiek patērēts liels daudzums degvielas, pat neliels cenas samazinājums gada griezumā veido lielu uzņēmuma finanšu ietaupījumu. Iedzīvotajiem ir jāsaprot, ka degviela ir nepieciešama ikkatrā ražošanas posmā – ja katrā no šiem ražošanas etapiem izmaksas par degvielas litru palielinās par pāris centiem, tad gala produkta cenā tas veido pircējam jūtamu cenas paaugstinājumu. Cenu palielinājums tālāk veido lavīnas efektu – visi produkti veikalos kļūst dārgāki, cilvēkiem samazinās pirktspēja, un viņi ir spiesti izvērtēt savus iepirkšanās paradumus un pirkt mazāk, kā rezultātā uzņēmējiem krītas apgrozījums, ir jāsamazina finanšu jaudas un, iespējams, pat jāatlaiž daļa darbinieku, tādēļ nav korekti apgalvot, ka pāris centu samazinājums degvielai nevar pozitīvi ietekmēt ekonomiku.

 


Šobrīd ilgtermiņā nav iespējams prognozēt ne degvielas cenas, ne ekonomisko situāciju kopumā, bet mēs saviem klientiem varam apsolīt, ka rūpīgi sekojam un turpināsim sekot līdzi naftas cenu aktuālajām izmaiņām, un piedāvāsim saviem klientiem maksimāli izdevīgas cenas.
Ja jūsu uzņēmumam ir nepieciešama degvielas piegāde – aizpildiet pasūtījuma formu mūsu mājaslapā, un mēs ar jums sazināsimies, lai informētu par pasūtījuma izpildi.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu